fbpx

Rynek i Trendy

Ilość wina importowanego do Polski w 2013 r. przekroczyła 100 mln litrów; liczba importerów wzrosła w ciągu ostatnich trzech lat aż o 400%,a obroty niektórych z nich wzrosły o 20-30%. Spożycie Champagne w stosunku do roku poprzedniego zwiększyło się o 20%, a prognoza na lata 2014-2019 przewiduje kolejny wzrost o 70%.

Dane – rosnący rynek i rosnące oczekiwania klientów.
Popularność wina w kraju nad Wisłą od kilku lat rośnie sprawiając, że Polska staje się jednym z atrakcyjniejszych rynków w Europie. Ilość wina importowanego w 2013 roku przekroczyła 100 mln litrów, a wskaźnik wzrostu sięgnął 10%. W pierwszym półroczu 2014 import nadal rósł: 5% ilościowo oraz 9% wartościowo, co potwierdza trend, że polscy konsumenci wybierają wina wyższej jakości.

Polski rynek jest bez wątpienia rosnący. Prezentuje wysoką dynamikę: pierwszy duży krok naprzód został zarejestrowany w 2007 roku, kiedy wielkość sprzedaży wzrosła o 55%, a wartość o 28%. Nawet międzynarodowy kryzys gospodarczy nie wpłynął na ilość importowanego wina w 2009 r. Za to przyczynił się do zmniejszenia wartości importowanych napojów w porównaniu z rokiem 2008. Uwidoczniło to przywiązanie wielu Polaków do wina, którzy nie chcieli rezygnowac ze swojego ulubionego napoju. Już w 2010 r. rynek odnotował wzrost zarówno w ilości spożywanego wina (wyjątkowo wśród napojów alkoholowych): + 8,3%, jak i wartości: + 15,3%.

Obiecujące prognozy wzrostu konsumpcji wina w Polsce pokazują wysokie oczekiwania konsumentów. Przy wzroście 350% spożycia na osobę (obliczenia dla lat 2010-2015), rośnie popyt na produkty wysokiej jakości (dla wina butelkowanego wzrost z 40% do 80%). Potwierdzają to rosnące liczby importowanego wina z Portugalii, Włoch, Francji, USA, Chile i Gruzji, wobec spadku z krajów z tańszą ofertą.

Według danych z 2010 r. największą popularnością cieszą się wina czerwone i różowe, z 50% udziałów w rynku. Najbardziej rozpowszechnione w Polsce są wina otrzymywane z międzynarodowych odmian: Chardonnay wśród win białych, około 50% udziału w swoim segmencie i Cabernet Sauvignon (40%) i Merlot (33%) wśród win czerwonych.
Spożycie wina w Polsce cechuje się sezonowością. Popyt rośnie z okazji świąt (Boże Narodzenie, Wielkanoc, karnawał …) lub przy okazji przyjęć okolicznościowych (rocznice ślubu, komunie, urodziny lub prywatki).

Odnośnie dystrybucji – obok dużych graczy rynkowych takich jak hiper- i supermarkety (gdzie odnotowano spadek sprzedaży produktów z najniższej półki cenowej na rzecz wzrostu win z wyższej półki), istnieje wiele wyspecjalizowanych sklepów sprzedających głównie wina ze średniej półki. Należy wspomnieć również o sprzedaży on-line, specjalizującej się w sprzedaży prestiżowych marek, sprzedawanych po cenach niższych nawet o 40% w porównaniu do tradycyjnych sklepów.

Spożycie wina w Polsce jest najwyższe wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Ten pozytywny trend stanowi wyjątkowa przestrzeń dla nowych inicjatyw biznesowych.
Nie jest przypadkiem, że kilka lat temu wiarygodne media w branży winiarskiej opublikowały artykuł o wiele mówiącym tytule: “Lokomotywa Europy napędzana winem”.

Źródło: GUS Warszawa – Unione Italiana Vini – UbiFrance Warszawa – ICEX Spain – ICE Italy

 

do zobaczenia na

Dom Towarowy Bracia Jabłkowskich - ul. Bracka 25 - Warszawa