Amarone to włoskie dziedzictwo i duma. Potężne czerwone wino z regionu Veneto w północno-wschodniej części Włoch, tuż na północ od miasta zakochanych.
Wzrost, który przyniósł spadek
W ciągu ostatnich 10 lat da się zauważyć 30-procentowy wzrost obszaru pól przeznaczonych pod uprawę odmian winogron stosowanych do produkcji tego słynnego wina, a całkowita produkcja tych szczepów wzrosła o 40%. Należy dodać, że przeznaczenie winogron na Amarone i Recioto wzrosło o 50%. Ten szybki i niezależny wzrost wpłynął na spadek jakości win wciąż brandowanych jako Amarone – komentuje Dario Squarzanti, Dyrektor warszawskich międzynarodowych targów wina Wine Expo Poland.
Mimo że etykieta świadczyła, iż mamy do czynienia z Amarone, to jednak jakość wina była coraz niższa. Ta sytuacja przekłada się szczególnie na mniej doświadczone rynki, gdzie konsumenci kupując etykietę Amarone nie mieli wiedzy, jak poprawnie sprawdzić zawartość.
Właśnie dlatego regulacje i proces produkcji Amarone zostały poddane silnej weryfikacji. Przez następne trzy lata nie będzie możliwe sadzenie większej ilości winogron, które są wykorzystywane do produkcji w apelacji DOC. Tak samo winogrona, które są obecnie zbierane i mogą być przeznaczone do produkcji Amarone, podlegają ograniczeniom ilościowym.
Dystrybutorzy z zapasami
Czy działania producentów przybierając formalny charakter mogą doprowadzić do pewnej luki w sprzedaży na rynku Amarone? Szacuje się, że obrót 355 milionów euro pochodził tylko ze sprzedaży Amarone, eksportowanego w 65%. Na przestrzeni ostatnich 10 lat notuje się wzrost zainteresowania tym winem głównie z kierunku Stanów Zjednoczonych, Kanady, krajów skandynawskich oraz Szwajcarii. Zdaniem producentów wysokiej jakości produkcji nie da się zapewnić bez innowacji i inwestycji w uprawy i produkcję. Dlatego mówią oni o konieczności inwestycji w zakup winnic, odnowienia roślin oraz badania wina, które są motorem napędowym zmian potrzebnych do zabezpieczenia i zachowania tradycyjnej jakości Amarone. To wszystko wymaga czasu, tak samo jak czasu wymaga wprowadzenie na rynek doskonałego Amarone. By rozpocząć produkcję tego wyśmienitego wina młode pędy winorośli potrzebują 4 lat, nowe regulacje zaczną działać w ciągu 3 lat, więc rynek dostosuje się do nowej sytuacji w okresie 7 lat.
Czy tę sytuację odczujemy w Polsce? Nie sądzę – mówi dyrektor targów Wine Expo Poland. – Konsumpcja w naszym kraju jest wciąż zbyt mała, by zrobić jakąkolwiek różnicę. Butelka Amarone kosztuje co najmniej 300 PLN, co jest po prostu zbyt wysoką ceną dla wielu klientów, a często ta cena nie odzwierciedla jakości. Ale dystrybutorzy tego wina do Ameryki Północnej lub Skandynawii powinny już pomyśleć o zapewnieniu ciągłości dostaw Amarone.
Ograniczenia dla utrzymania jakości
Ten trend jest zauważalny także w przypadku innego rodzaju win – Pinot Grigio. W październiku mają zapaść decyzje o wprowadzeniu limitów plantacji tej odmiany, aby utrzymać jakość i cenę. Co o tej sytuacji myślą producenci i dystrybutorzy wina z Polski i Europy? Wine Expo Poland jest okazją na zapoznanie się z ich opinią. Już teraz warto zapewnić sobie udział w tej dyskusji.
Wejdź na https://wineexpopoland.pl/dla-profesjonalistow/ i zgłoś swoją obecność.
Newsletter
Chcesz być na bieżąco? Zostaw swój adres e-mail
do zobaczenia na
Dom Towarowy Bracia Jabłkowskich - ul. Bracka 25 - Warszawa
FACEBOOK
Nasz Instagram
wine_expo_poland